En helt nyttig dag

Idag på lunchen så fick jag lite tid över till att fundera. En kollega sa till mig att hon hade varit på Ica och köpte 1banan, 1 apelsin och 1päron och kände sig som världens nyttigaste person med en kommentar sedan att "det är jag ju inte". 
Då slog det mig att varje gång jag och bekanta ska vara "nyttiga och hälsosamma" så är det ok med en fuskdag/vecka. Det brukar man börja med på måndagen och på måndag vid lunch köper man första godisbiten och tänker en går bra. (man i detta fall är 100% jag och det finns säkert fler som känner igen sig). Kanske handlar det om totalt kass självdiciplin eller så är det ett omättande begär eller helt enkelt lite lathet. Whatever så är det ett mål som sätts upp och sätts upp men alrig fullföljs. 
 
Men tänk om man istället trappade upp det där till att vara "normal" samtliga dagar förutom en som är helt nyttig. Och kanske väljer man att ta denna dag en lördag eller fredag bara för att utmana sig, eller så tar man det en tisdag som kanske är den lättaste dagen att hålla sig ifrån sötsaker. Men vad är då nyttigt och onyttigt? Ja i min världs så är det godis, dricka (läsk, ett ord som jag hatar att säga/skriva), chips,popcorn (??), fikabröd. Så den dagen får man välja bort allt det där och välja en super god och lyxig frukt istället, eller massvis med bär eller helt enkelt nöja sig med ingenting. Det är ju såklart valfritt.  
Sen kan man ju baka nyttigt fikabröd och det kan säkert vara helt ok, om man vill. Men maten då, skulle det vara ok att äta pommes? Tja., why not. Det är väl upp till var och en?
Sen kör man det här ett tag
Vecka 1: 1 helt nyttigdag, 6 vanliga dagar
Vecka 2: 2 helt nyttiga dagar, 5 vanliga dagar
& för att hinna ställa om sig och skapa ny vana kan man köra samma upplägg med dagar flera veckor. 
Vecka 3-5: 3 helt nyttiga dagar, 4 vanliga dagar
Vecka 6-8: 4 helt nyttiga dagar, 3 vanliga dagar
Här har man ju varit super duktig, om man har lyckats hålla detta. Då har man under två måndader gjort om (förhoppningsvis) sin dåliga vana med bra "nyttigare" godsaker. Man är till och med mer nyttig än onyttig i antal dagar. Sen mängden onyttighet och vilka dagar det är ja det är ju en gräns man får dra själv. hehe Visst är jag smart?
Vecka 9-10: 5 vanliga dagar, 2 onyttiga dagar
Vecka 11-12: 6 vanliga dagar, 1 onyttig dag
Nu kallas det fd. vanliga dagarna för onyttiga dagar eftersom det är det som dom egentligen är och det är det här som är målet. Att sköta kost mm i 5-6 dagar och sedan kunna äta vad sjutton man vill nyttigt eller onyttigt 1-2 dagar. Jag tror att det är rent omöjligt att bryta helt, detta är då under en tre månaders period. Vissa kanske kan korta ner en del saker och vem vet, detta kanske är skit? För det här kom jag på nyss. Men jag gillar min egna tanke och ska testa. Det ska inte bli någon hets eller stress över vilken dag och när jag tar denna dag men jag ska fixa det. Jag menar, det är inte så svårt!
 
 
#1 - - Sara:

Snyggt skrivet/förklarat/tanke osv!! Uppdatera hur det går! Pusss

#2 - - Lisa:

Har du svårt med balansen så låter det som en bra idé :) Jag har snarare "perioder". Ägglossningstider är typ nyttighetsdöden för mig, men känner även att det spelar mindre roll om man har 2-3 dagar i månaden när man äter rätt onyttigt i utbyte med att man faktiskt rör på sig också. Under dessa dagar kör jag oftast även "nyttig mat och godis/glass/kakor" eller "onyttig mat and no candy" :)

Svar: Ja det låter ju inte dumt att ta det ena eller det andra! För ibland är det bara nått man måste ha!! Jag har insett att maten sköter jag bra men det blir lite mycket godis ibland.
elin