Pole & Stretchutmaning

Jag och sara har bestämt oss för att ha en stretchutmaning. Vi ska jobba stenhårt med stretcingen i 4veckor, fota förebilder och sedan efterbilder. Jag fotade klart mina igår så idag ska jag slänga ut dem här så att det är officiellt. hehe Har dock en gemensamnämnare i alla mina övningar och det är höftböjaren, rumpan och framsida lår. Men det är bra då har jag något att lägga extra mycket krut på. 
Vi har satt upp 5 saker som ska bli bättre
  • Spagat
  • Splitt
  • Brygga
  • Jade 
  • Yougini ( på golvet)
Här har ni min brygga, den är helt okej men jag har lite problem med att få upp höften. Så lite mer stretch i höftböjaren och framsida lår så ska det nog blir fint. Vill kunna ha raka ben med ändå komma högt upp med höften och ha paralella axlar. Här på bilderna skulle jag kunna pressa mig till att få ännu rakare axlar/armar/bröst. Det har jag kunnat tidigare men vet inte om jag har tappat det eller om jag bara var trött här.Skulle vilja få mitt ben rakt upp också men det hanlar om en massa styrka och att vara smidig i baksida lår. ONE DAY! 

Här har jag ett berg att bestiga, min splitt. På den här sitter jag på 4 Yogablock och jag sitter ganska "skönt" där. Det skulle vara sjukt bra gjort för mig om jag kunde komma ner till 3 block efter 4veckor, men vi ska inte ha för höga mål.. :) Jag har för mig att min naprapat sa att jag eventuellt hade för höga höftben så att jag inte skulle kunna komma ner i en splitt men va tusan, sen jag började har jag kommit riktigt långt. Jag måste bara ha en ordentligt kort muskel, någonstans.
  
Här har vi min spagat på min dåliga sida med höger ben fram. Mitt problem här är att jag är så stel i framsidalår på vänstersida och i höftböjaren. Målet här är såklart att ta bort ett block. :) 


Här kan ni se två bilder på min spagat på den bra sidan, vänster ben fram. Den första bilden är bättre för där sitter jag rakare i höften men på den sista så ser man hur många block jag klarar av. Här sitter jag "skönt" med två block och kan även sitta "skönt" utan några block. Men problemet är att jag är så pass stel i framsidalår och höftböjaren att jag inte kommer ner och så är jag mycket vigare i baksidalår och kommer därför fram med den så höften lätt blir sne. Jobbigt när man kämpar och pressar sig neråt men samtidigt ska hållla sig rak i höften. För då kommer man inte lika långt, men när man väl kommer ner och har en rakhöft ja då har man inte fuskstretchat utan är då så vig som det ser ut. :) eller vad man ska säga. Och stretchar man snett så kan man så riktigt ont och måste sen kämpa igen för att komma ner och bli vig. Den här sidan är även samma sida som jag gör Jade på på stången så det är ju perfekt om den blir bättre för då blir automatiskt min jade bättre. Saknar nog en hel del muskler i kroppen också för att bli riktigt vig. Men det kompenserar på gymemt. :)

Här har ni min "yougini" på govlet. Samma muskel där som ska bättras. Svanken är super bra men hahah ni ser ju, jag få inte upp höften alls. Ska göra denna på stången någon dag i veckan för att se om det är bara för att golvet ger "fiffi" smärtor eller va sjutton det sitter i. Axlarna är helt ok de med men inte höften. Heheh fast den är skön att ligga i, men inte på golvet...



Min katastrofala Jade... Första bilden ser den ju cool ut eftersom att jag börjer bakre benet. Annars ser jag ut som på sista bilden, ett jävla V. Men jag ser ju att jag har gjort framsteg där redan. Förut kunde jag inte ha så utan att ramla ner pga att vikten centrerades på stången. OCH ÄVEN DÄR DEN DÄR JÄVLA HÖFTBÖJAREN. Det kan bara bli bättre, helt klart. 
 
Fördelen med att mäta med yogablock är ju att du lätt kan se framstegen, det är lite svårt att på stången exakt hur mycket bättre det har blivit. Sen tror jag att varje block är 4-5 cm så det är ju en bit man har lyckats komma ner om man får plocka bort en. Det här känns super roligt och jag vill bara gå ner i gymmet och stretcha. hehe
Är det fler som är sugna på att utmana sina svagheter?  

Och jag hittade en hemsida med super bra stretchövningar och lite tips. Så den ska jag lägga in i telefonen för att snabbt kunna titta på hur jag ska stretcha.  Den här hemsidan har även andra bra tips som vid handstående mm eftersom det är en cheerledingsida. Inläggen är väl inte super nya men ändå så är det mycket bra där. :)


 
Alltså WOW vilka månader vi har framför oss! Jag har ju som sagt stetchutmaningen med Sara, sen har jag ju dessa 4 veckor med massa träning och när dessa veckor är klar då är det en workshop med Ida Rosén från FLOWsthlm. Så himla roligt och jag är så taggad. Har bokat in mig på båda två så den 28:e februari ser man inte mycket av mig om man inte hänger i stuidon. Sen dröjer det inte länge fören vi har en till workshop med Anna-Maija Nyman från North Pole. Ja men ni hör ju! Och är man i den här världen och bor i Umeå så är det här liksom WOW!! Så sjukt kul men ändå helt otroligt att det blir av.